menu

CMYK, RGB i oczekiwania w zlecanych drukach

Niejednokrotnie przyjmujemy gotowe projekty z przeznaczeniem do druku lub, mimo iż przygotowujemy je osobiście, zdarza się konsternacja po otrzymaniu gotowego produktu.

CMYK, RGB i oczekiwania w zlecanych drukach

Dlaczego wygląd i odbiór barwy projektu różni się w określonych sytuacjach pomiędzy tym, co widzimy na monitorze, a tym, co zostanie wydrukowane? Poniżej postaramy się w sposób najbardziej skrótowy i podstawowy wyjaśnić różnicę dlaczego tło ulotki i wizytówki nie do końca jest tym tłem pod kątem barwy, jaki sobie zaprojektowaliśmy.

Zacznijmy od urządzeń wyświetlających obraz. Podgląd dostarczanego projektu obserwujemy i przygotowujemy wykorzystując do tego celu wyświetlacze laptopów, stacji roboczych, klient akceptuje lub przygotowuje pracę najczęściej na wyświetlaczu TFT, ISP, gdzie kolor jest emitowany przez światło złożone z trzech świecących diod – czerwonej, zielonej, niebieskiej, a maksymalne natężenie każdej z nich powoduje wyświetlenie światła białego.

W procesie druku przekładamy widziany przez klienta obraz podczas akceptacji na monitorze na cztery farby składowe – błękit, purpurę, żółty i czarny, by móc otrzymać najbardziej zbliżony kolor do tego, który uzyskany został za pomocą trzech składowych emitujących światło podczas akceptacji projektu. Oczywiście zakres tonalny możliwy do uzyskania poprzez światło emitowane i światło odbite niestety się nie pokrywa, stąd też klient czasami może nie być usatysfakcjonowany wydrukiem.

Na odbiór barwy podczas akceptacji druku wpływa: jakość wyświetlacza, monitora, rodzaj matrycy oraz sprzętowa lub programowa kalibracja sprzętu, indywidualne ustawienia monitora klienta poprzez podbicie kontrastu, przesunięcia punktu bieli, czy nawet włączenie wyświetlania trybu nocnego. Zlecający nie używają kalibratorów do urządzeń codziennego użytku, trzeba mieć zatem na uwadze, że nie zawsze zasugerowany kolor zawsze dokładnie będzie odpowiadał temu, który mieliśmy na myśli.

Na odbiór barwy druku wpływa jej otoczenie podczas obserwacji i rodzaj światła, jaki pada na wydruk – żarówki ciepłe / zimne, czy też światło dzienne. Inaczej zieleń wizytówki będzie wyglądała w ciepłym świetle, inaczej zimnym, inaczej na zewnątrz w oświetleniu naturalnym. Na odbiór barwy również wpływa podłoże, na którym została wydrukowana, podłoża niepowlekane oddadzą barwę bardziej stonowaną niż podłoża powlekane. Położenie lakierów uszlachetniających lub folii na wydruki również podniesie nam kontrast barw położonych pod uszlachetnieniem.

Jak się ustrzec przed zaskoczeniem? Zachęcamy do zapoznania się z wyglądem danej barwy na próbnikach barw o podłożu docelowym lub wykonanie wydruków próbnych. W przypadku niemożności odwzorowania zaplanowanego koloru za pomocą czterech składowych sugerujemy skorzystania z wzorników barw specjalnych, np. Pantone.