menu

SEO i SEM jako strategie generowania ruchu

Search Engine Optimization oraz Search Engine Marketing stanowią zabiegi marketingowe stawiająca za cel główny pozyskanie ruchu na promowanej stronie internetowej.

SEO i SEM jako strategie generowania ruchu

SEO i SEM nie są zamiennymi nazwami, choć obie metody mają za zadanie promowanie strony www, uskuteczniają to w odmienny sposób.

SEO - Search Engine Optimization

Jak wskazuje nazwa, SEO to szereg zabiegów realizowanych w obrębie strony www mające na celu zoptymalizowania jej treści, jak i konstrukcji w sposób umożliwiający intuicyjną i prostą jej obsługę przez użytkownika, umożliwiając szybki dostęp do zgromadzonych w jej obrębie informacji, dostosowanie zasobów strony internetowej i ich struktury pozwalające na najskuteczniejszą i bezbłędną indeksację przez roboty wyszukiwarek internetowych.

Oprócz skupienia się na poprawnej strukturze i jej przejrzystości SEO to przede wszystkim sukcesywne dążenie do uzyskania jak największego ruchu organicznego, czyli zwrotów jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach na interesujące wydawcę frazy. Korzyści z SEO należy oczekiwać w efektach długoterminowych, przy czym stałych przy odpowiednim dbaniu o zasoby strony, a ruch pozyskany drogą organiczną jest głównym wskaźnikiem pozytywnego odbioru działań.

Podstawowymi strategiami przy działaniach optymalizacyjnych są:

  • regularna publikacja wysokiej jakości treści, zadbanie o ich widoczność i upublicznianie, ku czemu doskonale posłużą socialmedia
  • optymalizacja artykułów przy użyciu tagów tytułu, nagłówków, opisów, tekstów alternatywnych
  • przyjęcie strategii nazwnictwa i szeregowania treści przy użyciu kompletu słów kluczowych
  • budowa bazy powiązań zewnęcznych, wraz z sygnałami z mediów społecznych
  • optymalizacja działania, prędkości, szybkiego dostępu przez roboty indeksujące
  • łączenie wzajemne stron i budowa intuicyjnej nawigacji

SEM - Search Engine Marketing

SEM jest zbiorem wszystkich działań marketingowych służących natychmiastowemu pozyskaniu ruchu na stronie internetowej, obok SEO jest doskonałym uzupełnieniem utrzymania tego ruchu na stałym, wysokim poziomie. SEM związany jest z odpłatnym promowaniem treści, którego skutki obserwowane są bez oczekiwania na rezultaty optymalizacji.

Podstawowymi strategiami przy działaniach marketingowych są:

  • kampanie reklamowe, najczęściej PPC (pay-per-click) typu Google Ads, reklamy YouTube, odpłatne promowanie postów w serwisach społecznościowych
  • aktualizacja i tworzenie zewnętrznego contentu za pomocą np. artykułów sponsorowanych
  • regularna optymalizacja SEO - nieodłącznej części SEM

SEM jest więc działaniami sterowalnymi, których skutki są łatwo przewidywalne, a efekty natychmiastowe. SEO pozwala tworzyć zaplecze do długoterminowych skutków, których przewidywalność nie jest oczywista, a zabiegi optymalizacyjne dostosowując się do reakcji i skutków mogą w całym procesie optymalizacyjnem podlegać korektom.